فريق بداية حياه
مرحباً بكم في منتدي فريق بداية حياه
يسعدنا إنضمامكم لنا وتشريفنا بمشاركتكم الفعالة

تحيتي مدير المنتدي
eng.Magiver

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فريق بداية حياه
مرحباً بكم في منتدي فريق بداية حياه
يسعدنا إنضمامكم لنا وتشريفنا بمشاركتكم الفعالة

تحيتي مدير المنتدي
eng.Magiver
فريق بداية حياه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق

mohammad amr
بنت اسلاميه
BATOUL
منال ابراهيم
proof _ 204
marwa soliman
zainab
دعاء عماد
somaya
zezo
SUPER TASNEEM
سلمى عبدالرحمن
live as u like
لا تراجع لا استسلام
Doha Elsayed
عمر محمود الجبروني
عـــمـــــــر
ahmed abouzeid
د/لوسيفر
23 مشترك

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق

مُساهمة من طرف د/لوسيفر الإثنين 19 يوليو 2010, 12:32 pm

السلام عليكم روحمة الله

أنا أسمي احمد عفيفي

مهندس IT فريق بداية

في البداية احب ارحب بأعضاء الدفعة السابعة من المستوي الاول بور سعيد

واتمني ليكم تدريب ناجح وهادف وتغيير كبير في حياتكم بأذن الله

يلا كل واحد يعرف نفسه ونتشارك مع بعض أحلى ايام العمر

في البداية نرجوا تعريف حضراتكم للاعضاء بالمنتدي
الاسم
الرقم بالفريق
اسم الاسرة
الترتيب في الاسرة ( الام - الاب - الاخ ..... )
السن
الدراسة أو العمل

وايضاً ما هو المستفاد من درس اليوم

واتمني لكم المذيد من النجاح
مع تحياتي
مدير المنتدي

د/لوسيفر
د/لوسيفر
Administrator
Administrator

بطاقة شخصية
الاسم:
اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Left_bar_bleue10000000/10000000اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty_bar_bleue  (10000000/10000000)
خيارات: 10

https://bedaya.roo7.biz

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty رد: اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق

مُساهمة من طرف ahmed abouzeid الإثنين 19 يوليو 2010, 12:43 pm

السلام عليكم

اما انا بقى
احمد ابوزيد
اب اسره المستقبل
رقم الاسره (2)
اما رقمى فهو مميز
(111)
السن 20 سنه
انا مسئول السياحه الداخليه بشركه نايل سيتى للسياحه
وبدرس حاسب الى فى راس البر
بس مش بروح غير الامتحنات النظرى والعملى مش بروحها خالص
انا فى الفرقه الثالثه فى المعهد
الهويات المفضله ( كره القدم / السباحه )
لو حد عايز اى استفسار يكلمنى على 0122433367 او على الميل
medo20@9.cn
abouzeid_9@yahoo.com
ahmed abouzeid
ahmed abouzeid
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
الاسم: 20
اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Left_bar_bleue0/0اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty_bar_bleue  (0/0)
خيارات:

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty رد: اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق

مُساهمة من طرف عـــمـــــــر الإثنين 19 يوليو 2010, 1:43 pm

السلام عليكم أنا اسمي عمر محمد هريدي فريق بداية بورسعيد الدفعة الأولى
كانت فكرة جميلة جدا اني أحضر تدريب الدفعة التانية في بورسعيد وعجبتني جدا
حتى تخليني أستفيد من التدريب لما أحضرة مرتين وبرده اتعلمت حاجات جديدة
أو أنا ماحدتش بالي منها والنهاردة كانت أول مرة أطلع أتكلم فيها أدام الناس من غير ما أخاف
وأغني كمان و باشكر الدكاترة ان هم أتاحولنا فرصة زي دي وسعيد اني اتعرفت بناس جديدة

عمر محمد هريدي
فريق بداية بورسعيد الدفعة الأولى
أسرة التفاؤل
أسرة رقم 5
رقم 137
عـــمـــــــر
عـــمـــــــر
عضو فعال
عضو فعال

بطاقة شخصية
الاسم: عمر محمد علي أحمد علي هريدي
اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Left_bar_bleue0/0اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty_bar_bleue  (0/0)
خيارات: 10

مُساهمة من طرف عمر محمود الجبروني الإثنين 19 يوليو 2010, 3:13 pm

عمر محمود الجبروني
رقم198
اسرة رقم 2
اسرة الحياة والامل
اب الاسرة
17 سنة
طالب :طالع ثالث ثانوي

والله الحمدلله اليوم كان جامد جدا واستفدت منه كتير اوي بدنيا وعقليا
واتعرفت على ناس كويسة جدا
واسرتي كويسين جدا في عينيهم الحماسة
وانشاء الله نكون احسن اسرة
انا انهارده الحمدلله في اول يوم طلعت باصابتين
بس انا حبيت اشكر اسرتي وكمان المدربين: د.محمد مكروم و د.محمد الطيب
عمر محمود الجبروني
عمر محمود الجبروني
عضو مثالي
عضو مثالي

مُساهمة من طرف Doha Elsayed الإثنين 19 يوليو 2010, 4:39 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاسم: ضحى السيد جودة
رقم 209
اسرة بكرة أحلى
رقم الاسرة 3
أنا أخت ف الاسرة
18 سنة
بصراحة اليوم كان جميل جدا وأنا إستمتعت فيه جدا flower وحاسه إن إلي جاي أحلى بكتيييييييييير إن شاء الله
وإتعلمت حاجات كتير من لعبة
دائرة النجاح و الفشل
لأن أنا فعلا كنت بقابل ده ف حياتي لما كنت بكلم كتير من الناس عن التنمية البشرية وأسايب التدريب المختلفة كانوا بيستغربوا ويقولولي كلام محبط جدا
بس إتعلمت إن أنا ما أسمعش للكلام المحبط ده وأعرف إن أنا ع الطريق الصح إن شاء الله

اما ف إدارة الوقت
فاتعلمت إن لازم الانسان لازم يستغل وقته كله ف حاجة مفيدة ويرضي ربنا لأن العمر محدود
ولوحبيت أرفه عن نفسي بما يرضي الله لازم أجدد نيتي علشان ما يضعش الوقت من غير ثواب
وربنا يهيئ لينا الخير ف الايام القادمة إن شاء الله
Doha Elsayed
Doha Elsayed
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف لا تراجع لا استسلام الإثنين 19 يوليو 2010, 4:41 pm

الاسم نوران
الرقم بالفريق 215
اسم الاسرة ميلاد جديد
الترتيب في الاسرة ( ابنة)
السن17
الدراسة طالبة بالصف الثالث العلمى الأزهرى

المستفاد من درس اليوم
كان جامد جدا كان كل حاجة فيه حلوة اوى
واتعلمنا فيه فن و مهارات ادارة الوقت والتخطيط
اتعلمنا فيه قيمة الوقت وان احنا لازم نحدد الهدف بتاعنا ويكون عندنا to do list
و حاجات تانية كتييييييييييييييييييييييييييييييير

وحبينا الجو والفريق والمدربين وكل حاجة

لا تراجع لا استسلام
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمة من طرف live as u like الإثنين 19 يوليو 2010, 5:02 pm

انا اسمى :تسنيم عادل الرفاعى العتال
فريق بداية : اسرة ميلاد جديد
رقم :213
انا عندى 18 سنة وسبع شهور الفرقة الاولى بكلية الصيدلة جامعة قناة السويس بالاسماعيلية
اما بقى انطباعى عن اليوم
طبعا اليوم كان تحفة جميل جدا واكتر حاجة عجبتنى لعبة دائرة النجاح والفشل بجد استفدت منها كتير لأنى بواجه حاجات كتير ف حياتى بتقلل من عزيمتى واصرارى
على تحقيق هدفى بس بجد اتعلمت من اللعبة الاصرار والمقاومة لحد لما اوصل لهدفى ده غير الارادة والعزيمة اللى مفروض تكون موجودة من الاول علشان اقدر اكمل للنهاية
وبرده عجبنى جدا درس ادارة وتخطيط الوقت لأنى دى حاجة معظمنا بما فيهم انا بيوقعوا فيها وبنرجع لما يضيق بينا الوقت نقول يا رتنا كنا عملنا من زمان
بس انا عندى مشكلة ف الجزء ده انى فعلا مش بنظم وقتى كويس جدا الا لما تكون حاجة بجد همانى وعاوزة احقق فيها مستوى معين من النجاح لكن ف حياتى العادية بحس انى يومى ملخبط يعنى زى ماتيجى وده اللى بيخلى وقتى ف الدراسة اكتر تنظيم بكتيرجدا من الاجازة
بس
معلش طولت عليكو
اما بالنسبة للجروب اللى معانا كله بجد جميل جدا بس مشكلتى انى مش باخذ على الناس بسرعة ربنا يستر بس وميخلص التدريب وانا لسة مش عارفة اخذ ع الجو
احابة اشكر دكتور محمد الطيب ومستر محمد مكروم جدا ع المجهود الكبير اللى بيبذلوه وربنا يجعلوا ف ميزان حسانتهم ان شاء الله
واسفة مرة تانية ع الاطالة

live as u like
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمة من طرف سلمى عبدالرحمن الإثنين 19 يوليو 2010, 5:16 pm

أنا اسمى سلمى عبدالرحمن
رقم 207
من أسره رقم 3
أسره بكره احلى
عندى 18 سنه
وطالعه 3ثانوى ازهرى انشاء الله
عايزه أقول ان اليوم كان حلو جدا, مع انه كان الى حد ما زى الجيش, فى الطبور اللى عمرى موقفته فى المدرسه وفى الالتزام بكل أوردر من المدربين و السرعه فى الحركه وحاجات تانيه
بس اتعلمت منه ازاى ادير وقتى و الفوايد الكتيييييييير اللى هتعود عليا من اداره الوقت وتحديد الهدف والتخطيط ودزوس تانيه مختلفه
واتعرفت على ناس جديده و بقى ليا أسره جديده أسره بكره احلى وهى بجد حلوه
و عايزه أقول لمستر مكروم ودكتور الطيب جزاكم الله كل خير

سلمى عبدالرحمن
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمة من طرف SUPER TASNEEM الإثنين 19 يوليو 2010, 6:05 pm

الاسم : تسنيم عطية السعداوي
الدفعة السابعة
الاسرة : أسرة التعاون
الاسرة رقم 1
الرقم : 195
السن : 17
الدراسة : الثالث الثانوي – علمي – ازهر
عايزة اقول ان النهاردة كان يوم رائع بجد و استفدت حاجات كتير جدااااااا واتعلمت اني التزم بالأوامر المطلوبة مني حتى لو كانت مش على مزاجي . و سرعة الاستجابة للاوامر ....
و اتعلمت من لعبة دائرة الفشل اني اقاوم الناس اللي بيحبطوني و مش اخليهم يأثروا عليا
في ادارة الوقت اتعلمت اني ارتب اولوياتي صح و أهم حاجة اتعلمتها اني لازم يكون معايا على طول قائمة مهام و الحكاية دي مهمة بالنسبة لي لاني لما يكون عندي حاجات كتير المفروض اعملها من غير قائمة مهام كانت كل حاجة بتتلخط و في الاخر مكنتش بعمل اي حاجة
في الاخر عايزة اشكر د/ محمد الطيب و مستر مكروم جدا جدا جدا
SUPER TASNEEM
SUPER TASNEEM
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
الاسم: tasneem
خيارات:

مُساهمة من طرف zezo الإثنين 19 يوليو 2010, 6:25 pm

اسمى معاذ عادل الرفاعى العتال
اسرة الحياة ولامل
رقم 200
طالع سنة خامسة
النهاردة اليوم عجبنى جدا وكنت مبسوط واتعلمت تنظيم الوقت واتعلمت من دائرة النجاح والفشل ان لو في ف دماغى حاجة ومصر عليها لازم يكون عندى ارادة انى اكملها

zezo

مُساهمة من طرف somaya الإثنين 19 يوليو 2010, 7:43 pm

الاسم:سمية تىسىرمزروع
السن:17
الاسرة : رقم 1 التعاون
رقم:193
الصف الثالث الثانوى العلمى الازهرى
انا مبسوطة اوى النهاردة لانه كان ىوم جدىد علىا مكنتش متوقعه ان هوة يطلع حلو اوى كدة
وانا استفدت اد ايه الوقت مهم اوى و اد ايه لازم نتعب عشان نكون ناجحين
وأحب اشكر د.مكروم و د. الطيب

somaya

مُساهمة من طرف دعاء عماد الإثنين 19 يوليو 2010, 7:54 pm

الاسم: دعاء عماد
السن: 15
الاسرة: مهما يكون
الرقم: 124
فريق بورسعيد الدفعه الاولى

مبسوطه جدااااااااااااااا ان احنا عددنا كبر فى بورسعيد وان شاء الله نزيد اكتر واكتر وان شاء الله تستفيدوا وتكون بداية حياة ليكوا ولينا يارب وهتقضوا احلى ايام حياتكم بجد فى الفريق مع احلى صحبه
دعاء عماد
دعاء عماد
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف ahmed abouzeid الإثنين 19 يوليو 2010, 8:02 pm

هلا بيكو معانا ونتمنى ليكوا قضاء وقت ممتع وشيق باذن الله
ahmed abouzeid
ahmed abouzeid
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف zainab الإثنين 19 يوليو 2010, 8:07 pm

بسم اللة الرحمن الرحيم
الاسم زينب محسن العدوى
اسرة الحياة والامل
رقمى 201
الفرقة الثالثة
كلية دراسات اسلامية

اليوم النهاردة كان اكثر من رائع استفدت حاجات كتير اولا الطابور كان عقدة حياتى مكونتش بروح المعهد الا بعد الطابور اما يخلص
اما فى التدريب لازم من الطابورومقدرش اقول لا
ثانيا انى اخد الاوامر ومقولش لا
ثالثافى لعبة دائرةالفشل اتعلمت لازم يكون عندى عزيمة وقوة واقاوم الفشل حتى ادخل فى دائرة الناجحين
وبجد انا استمتعت بالاسترخاء جدا انا كنت فى دنيا غير الدنياا وانا بجد كنت محتاجة الاسترخاء
ومحاضرة ادارة الوقت كانت رائعة وبجد انا كنت بضيع وقت كتير اما من النهاردة مفيش تضيع وقت
وبجد المستر قال كلمة صعبة هى ان الانسان هيحاسب مرتين عن الوقت عن عمرة وعن شبابة وربنا يستر
وبجد انا بشكر الدكتور محمد ومستر مكروم وربنا يجلة فى ميزان حسناتكم

zainab
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف marwa soliman الإثنين 19 يوليو 2010, 8:31 pm

السلاااام عليكم
ازيكم جميعا انا النهارده كنت مبسوطه جدا اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Icon_biggrin لأنى اتعرفت عليكم واحلى حاجه انى بشوف عائلتى بتذيد قدامى واليوم كان ممتع جدا كان نفسى أحضر معاكم دائرة النجاح والفشل بس انا جيت متأخر اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Icon_cry بس الحمد لله حضرت درس ادارة الوقت كان حلو جدا واستفدت منه كتير وحسيت ان المعلومات بدأت تثبت فى دماغى أكتر أحب أشكر مستر \مكروم و د\ الطيب
اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Icon_cheersشدوا حيلكم الأيام الجايه فى التدريب أحلى ان شاء الله وهتستمتعوا كتييييييييييييير
الأسم:مروة سيد سليمان
الدفعه : الرابعة
الأسرة : التفاؤل
رقمى فى الريق : 142
marwa soliman
marwa soliman
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف proof _ 204 الإثنين 19 يوليو 2010, 8:36 pm

انا اسمي.....
مصطفى حسن حسين امين
204 اسره بكره احلا
الاب
18 : السن
الدراسه : الثالث ثانوي

..................................................
انهرضه كان اول يوم جد في التغيير نبدا من اول حاجه
احنا كلنا او معظمنا مكناش بنقف طابور في اي حاجه عموما اذا كانت طابور مدرسه ولا مقصف ولا حتى فرن انا الي اتعلمتو النهرضه ان الكل لو وقفو في ترتيب وتنظيم هيوصلو وهيقدرو يعملو بمعنى انا اول ما بقف في طبور العيش والكلام ده للولاد بس البنات يعتبروها طابور كوافير مسلا المهم الكل بيكون واقف في الطابور عايز يكون هو الاول احنا اتعلمنا في تنظيم الوقت اننا نعمل جدول وننظمو عشان ناخد اسرع وقت وامجهود اقل مع كفائه عاليه بظبط نفس النتيجه لما نقف طابور كلنا هنكون عرفين دورنا مستعديين وهنخلص بسرعه الحاجه الي بنعملها بس لو احنا معملناش طابور هتلاقي كلو عمال يخبط في بعضو وفي الاخر محدش هيوصل ومتهيألي ان هيا دي الفكره في ترتيب الطابور وتنظيم الوقت يعني كل حاجه بنعملها مرتبيطه بلي بعدها ونيجي طبعا ل دائرة النجاح والفشل طبعا بعد ما تعبت وجبت اخري برضو عديت في الاخر بس لاني مصر ومكنتش حاطت في بالي فكره اني مش هقدر لاننا بجد نقدر وبسهوله يعني أ. مكروم انهرضه قال الي ميراعيش ظروفك يبقى مش خايف عليك ودول ديرة الفشل محدش فينا يقبل انو يكون لعبه في ايد حد يعني دائرة الفشل اللي حوليك بيلاقوك اتغيرت بيغيرو بيحسو انك احسن منهم وده صحييح بس لييه لانك لقيت الطريق وهما لسه مش عرفين هما فين اصلا بجد النهرضه اكتشفت ان كل حركه عملناها ازا كانت درس ولا لاعبه ولا اي حاجه بجد مرتبطه ببعض وتنتج في الاخر تفكير اجدد وعن تنظيم الوقت ده كان حاجه من الاساسيات الي انا داخل عشانها لان صعب جدا انك تعرف قيمت الوقت قبل ما يفوت ديما بتعرفو بعد ما يفوت الوقت وطبعا انا بزات عرفت كده بعد ما أ . مكروم خلاني الف قدامكم اما عن الاسر ف دي فكره ممتازه جدا بجد وطبعا اسرتنتا اسره ممتازه والعيله كلها دفعه هايله وشكرا طبعا للأستاز محمد مكروم وللدكتور محمد الطيب واسف على الاطاله
proof _ 204
proof _ 204
عضو فعال
عضو فعال

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty متخافيش

مُساهمة من طرف منال ابراهيم الإثنين 19 يوليو 2010, 8:57 pm

live as u like كتب:انا اسمى :تسنيم عادل الرفاعى العتال
فريق بداية : اسرة ميلاد جديد
رقم :213
انا عندى 18 سنة وسبع شهور الفرقة الاولى بكلية الصيدلة جامعة قناة السويس بالاسماعيلية
اما بقى انطباعى عن اليوم
طبعا اليوم كان تحفة جميل جدا واكتر حاجة عجبتنى لعبة دائرة النجاح والفشل بجد استفدت منها كتير لأنى بواجه حاجات كتير ف حياتى بتقلل من عزيمتى واصرارى
على تحقيق هدفى بس بجد اتعلمت من اللعبة الاصرار والمقاومة لحد لما اوصل لهدفى ده غير الارادة والعزيمة اللى مفروض تكون موجودة من الاول علشان اقدر اكمل للنهاية
وبرده عجبنى جدا درس ادارة وتخطيط الوقت لأنى دى حاجة معظمنا بما فيهم انا بيوقعوا فيها وبنرجع لما يضيق بينا الوقت نقول يا رتنا كنا عملنا من زمان
بس انا عندى مشكلة ف الجزء ده انى فعلا مش بنظم وقتى كويس جدا الا لما تكون حاجة بجد همانى وعاوزة احقق فيها مستوى معين من النجاح لكن ف حياتى العادية بحس انى يومى ملخبط يعنى زى ماتيجى وده اللى بيخلى وقتى ف الدراسة اكتر تنظيم بكتيرجدا من الاجازة
بس
معلش طولت عليكو
اما بالنسبة للجروب اللى معانا كله بجد جميل جدا بس مشكلتى انى مش باخذ على الناس بسرعة ربنا يستر بس وميخلص التدريب وانا لسة مش عارفة اخذ ع الجو
احابة اشكر دكتور محمد الطيب ومستر محمد مكروم جدا ع المجهود الكبير اللى بيبذلوه وربنا يجعلوا ف ميزان حسانتهم ان شاء الله
واسفة مرة تانية ع الاطالة
اختى تسنيم متخافيش حكاية انك تتعودى على الناس ديه ان شاء الله هتتخلصى منها نهائيا خلال ايام التدريب وهابقى افكرك
اختك
منال ابراهيم
رقم 30 الدفعة الاولى القاهرة
منال ابراهيم
منال ابراهيم
مراقب
مراقب

بطاقة شخصية
الاسم: منال ابراهيم
خيارات:

مُساهمة من طرف منال ابراهيم الإثنين 19 يوليو 2010, 9:04 pm

zezo كتب:اسمى معاذ عادل الرفاعى العتال
اسرة الحياة ولامل
رقم 200
طالع سنة خامسة
النهاردة اليوم عجبنى جدا وكنت مبسوط واتعلمت تنظيم الوقت واتعلمت من دائرة النجاح والفشل ان لو في ف دماغى حاجة ومصر عليها لازم يكون عندى ارادة انى اكملها
اهلا بيك يا معاذ انا عايزة اقولك انى فرحانه بيك قوىى بشكل خاص لان انت اللى خليت فريق يعدى رقم 200 فانت ليك معزة خاصة عندى ان شاء الله تستفاد معانا
اختك
منال ابراهيم
رقم 30
الدفعة الاولى
القاهرة
منال ابراهيم
منال ابراهيم
مراقب
مراقب

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف منال ابراهيم الإثنين 19 يوليو 2010, 9:11 pm

proof _ 204 كتب:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اسمي.....
مصطفى حسن حسين امين
204 اسره بكره احلا
الاب
18 : السن
الدراسه : الثالث ثانوي

..................................................
انهرضه كان اول يوم جد في التغيير نبدا من اول حاجه
احنا كلنا او معظمنا مكناش بنقف طابور في اي حاجه عموما اذا كانت طابور مدرسه ولا مقصف ولا حتى فرن انا الي اتعلمتو النهرضه ان الكل لو وقفو في ترتيب وتنظيم هيوصلو وهيقدرو يعملو بمعنى انا اول ما بقف في طبور العيش والكلام ده للولاد بس البنات يعتبروها طابور كوافير مسلا المهم الكل بيكون واقف في الطابور عايز يكون هو الاول احنا اتعلمنا في تنظيم الوقت اننا نعمل جدول وننظمو عشان ناخد اسرع وقت وامجهود اقل مع كفائه عاليه بظبط نفس النتيجه لما نقف طابور كلنا هنكون عرفين دورنا مستعديين وهنخلص بسرعه الحاجه الي بنعملها بس لو احنا معملناش طابور هتلاقي كلو عمال يخبط في بعضو وفي الاخر محدش هيوصل ومتهيألي ان هيا دي الفكره في ترتيب الطابور وتنظيم الوقت يعني كل حاجه بنعملها مرتبيطه بلي بعدها ونيجي طبعا ل دائرة النجاح والفشل طبعا بعد ما تعبت وجبت اخري برضو عديت في الاخر بس لاني مصر ومكنتش حاطت في بالي فكره اني مش هقدر لاننا بجد نقدر وبسهوله يعني أ. مكروم انهرضه قال الي ميراعيش ظروفك يبقى مش خايف عليك ودول ديرة الفشل محدش فينا يقبل انو يكون لعبه في ايد حد يعني دائرة الفشل اللي حوليك بيلاقوك اتغيرت بيغيرو بيحسو انك احسن منهم وده صحييح بس لييه لانك لقيت الطريق وهما لسه مش عرفين هما فين اصلا بجد النهرضه اكتشفت ان كل حركه عملناها ازا كانت درس ولا لاعبه ولا اي حاجه بجد مرتبطه ببعض وتنتج في الاخر تفكير اجدد وعن تنظيم الوقت ده كان حاجه من الاساسيات الي انا داخل عشانها لان صعب جدا انك تعرف قيمت الوقت قبل ما يفوت ديما بتعرفو بعد ما يفوت الوقت وطبعا انا بزات عرفت كده بعد ما أ . مكروم خلاني الف قدامكم اما عن الاسر ف دي فكره ممتازه جدا بجد وطبعا اسرتنتا اسره ممتازه والعيله كلها دفعه هايله وشكرا طبعا للأستاز محمد مكروم وللدكتور محمد الطيب واسف على الاطاله
ازيك يامصطفى انا حبيت ارد عليك لانك بجد فكرتنى بنفسي فى دفعتى كنت دايما بفكر فى كل حركة بتحصل وقد ايه هى مرتبطة باللى بعدها وبحاول افهم هو الدكتور بيأمرنى كده ليه وكنت الى حد ما على كلام الدكتور بفهم صح ان شاء الله تستفاد اكتر واكتر وخليك كده دايما
اختك منال ابراهيم
رقم 30
اسرة الاصرار
الدفعة الاولى القاهرة
منال ابراهيم
منال ابراهيم
مراقب
مراقب

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف منال ابراهيم الإثنين 19 يوليو 2010, 9:21 pm

بعد ما رديت على بعض التعليقات الخاصة بكم لانها شدتنى بجد انا قريت كلامكم كله وكله ممتاز وفرحانه بيه قووووى وباين عليكم انكم ماشاء الله دفعة ممتازة
اعرفكم بنفسي
انا اسمى منال ابراهيم
رقم 30
اسرة الاصرار
الدفعة الاولى
القاهرة
المهنة : باحث شئون تجارية بشركة " بتروتريد" و محاضرة فى فريق بداية حياة
انا الحمد لله ربنا اتعم عليا وكنت فى الدفعة الاولى للفريق ولسة فاكرة كل يوم كأنه امبارح وانتم بتفكرونى بيه كمان بتتكلموا وانا حاسة بكل كلمة بتقلوها وبتخيلكم فربنا معاكم يارب
نصحيتى ليكم استفادوا بكل دقيقة بما انكم اخذتم ادارة الوقت لان اللحظة بجد بتفرق اتمسكوا بكل اللى هتخدوه معانا فى التدريب وخلوا عندكم ارادة للتغير وانكم تكملوا المشوار لان دائرة الفشل اللى لعبتوها النهارده للاسف اول ما تخلصوا التدريب هتاقبلكم بقوة لانكم من غير ما تعرفوا هتلاقوا نفسكم اتغيرتم وتصرفاتكم بقت انضج واعقل وده مش هيعجب الاخريين بسهولة وللاسف برضه ممكن ميعجبش اقرب الاقربين ليك لانه مش فاهم انت اتغيرت فى ايه وممرش باللى انت هتمر بيه ان شاء الله فمن دلوقتى حط درس دائرة النجاح والفشل وخد قرار انت عايز تكون فى انهى دائرة
انا وفريق القاهرة تحت امركم فى اي شئ تطلبوه ومش هنتاخر صعبان عليا انى مش قادرة اجى بس اتعلمت فى المستوى الثانى انى لازم اعمل الاهم وبعد كده المهم والاهم عندى الان اننا بنحضر تدريب المستوى الاول فى القاهرة ادعوا لينا
اسفة للاطالة
اختكم منال ابراهيم
رقم 30
الدفعة الاولى القاهرة
ملحوظة للبنات اللى عايزة منى حاجة تاخد رقمى من دكتور الطيب او من الاستاذة زهراء

منال ابراهيم
منال ابراهيم
مراقب
مراقب

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف SUPER TASNEEM الإثنين 19 يوليو 2010, 9:39 pm

السلام عليكم
أنا إسمي بتول عطيه محمد
رقم 202
أسرة الحياة والأمل
الدفعة السابعة بورسعيد
السن 23 سنة
خريجة كلية الهندسة قسم عمارة (إن شاء الله ...النتيجة لسه مطلعتش)
جامعة الأزهر

بالنسبة لليوم إنهاردة كان يوم ممتع و مؤثر ..خصوصا لعبة دائرة النجاح والفشل الحقيقة أثرت فيه جدا ...كمان الإلتزام بالمواعيد من أكتر الحاجات اللي أنا محتاجة أتعود عليها...لكن بصراحة جلسة الإسترخاء ماحستش بيها نهااااااائيا كنت حاسة إني مغمضة عنية بس ...وكمان الناس حاسة إني ماندمجتش مع الناس أوي لكن أتمنى ده يتغير الأيام اللي جاية....يا ريت كمان اليوم يكون أقصر شوية أصل أنا باحس بالملل بسرعه جدا ومش باركز لفترة طويلة.....بس عموما اليوم جميل....شكرا
SUPER TASNEEM
SUPER TASNEEM
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
الاسم: tasneem
خيارات:

مُساهمة من طرف BATOUL الإثنين 19 يوليو 2010, 9:45 pm

أنا بتول عطية
أسفة لأني كتبت أكونت أختي تسنيم ......

BATOUL

مُساهمة من طرف بنت اسلاميه الإثنين 19 يوليو 2010, 10:32 pm

السلام عليكم ورحمه الله وربكاته
ازيكم يا فريق بدايه بجد انا فرحانه جدا علشان عددنا بيزيد وفرحانه اكتر ان اتعمل دفعه تانيه في بورسعيد وان شاء الله هتساعدونا ونعمل دفعه ثالثه علشان اكبر عدد من شبابنا يستفادوا
كمان اقولكم استفادوا واستمتعوا بااحلي ايامكم لانها بجد فعلا هتكون احلي ايام هتعشوها
انا هتنسنا ردكم في اخر يوم تدريب علي هل فعلا احلي ايام عشتوتها واستفادوا ولا لا ؟
معاكم ساره عادل الرفاعي
اسره الامل
رقم 107
بكالوريوس تجاره شعبه محاسبه
بنت اسلاميه
بنت اسلاميه
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف mohammad amr الإثنين 19 يوليو 2010, 11:01 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الإسم: محمد عمرو عبد القادر أحمد بدوي

رقم:1

مكدبش عليكم لم أقرأ التعليقات و لكن قرأت كل الأسامي و الأرقام لأني فرحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان بيها أوي أوي أوي أوي أوي و مش عارف اوصفلكم قد إيه أنا فرحان بيكم

و شكرا
mohammad amr
mohammad amr
مراقب
مراقب

بطاقة شخصية
خيارات:

اليوم الاول ( الدفعة السابعه تعارف أعضاء الجدد بأعضاء الفريق Empty اليوم الاول

مُساهمة من طرف أمينة مهدى الإثنين 19 يوليو 2010, 11:09 pm

[اسمى امينة مهدى
216
اسرة ميلاد جديد
الاسره الرابعة
عندى 25 سنة
حاصلة على بكالريوس تربية نوعية قسم تربية فنية
انا اول مره فى حياتى اشارك على النت باى شىء ولم يكن عندى اى استعداد لفعل ذلك لاسباب كتير اهمها الخجل بس لما سمعت جملة لا عيب ولا حرام يبقى لازم نعملها وان احنا فين ومكنا فين قررت انى لازم اعملها ودى كانت نقطة فى بحر بالنسبة للى تعلمناه اليوم على يد افضل المدربيين وافضل ناس ممكن نقابلهم فى حياتنا علمونا فى
يومنااالاول ازاى نلتزم ازاى نعرف قيمة الوقت عملى قبل النظرى على الرغم من قرائتنا
فى هذا الموضوع كتير غير ان الاسلوب الذى تلقيناه فى اول يوم لنا
والرسائل الايجابية التى سمعناها فى يومنا الول فى اول ست ساعات تعلمنا فيهواكتسبنا خبرات لم نتعلمها فى حياتنا كلها كان اجمل يوم واجمل ست ساعات وشكرا على اسعادنا حبيت اقول شكرا والف شكر على كل اللى اخد بايدى وعرفنى على القرص ده من ساره العتال وروفيدة حازم ومروة سليمان وزهراء وايمان عكاشة واكيد مش هننسى استاذة وفاء شكرى والاستاذ احمد ابو زيد وسلام خاص جدا للاستاذ احمد عفيفى والاستاذ احمد احمد ابو ذيد لجهودهم معنا والف تحيه للدفعة الاولى بورسعيد على المساعدة وسلام عليكم

أمينة مهدى

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف salma nda الإثنين 19 يوليو 2010, 11:32 pm

الاسم / سلمى محمد ندا
السن / 14 ونص
العمل /طالبه بمدرسه الازهر ورايحة اولى ثانوى علمى باذن الله
الفريق / بدايه حياة بورسعيد
الدفعة / الاولى
الاسرة / الحياة
الرقم /132
انا النهارده كنت مبسوطة جدا جدا لانى شوفت بعينى اسرتى بتكبر واصحابى اللى اعرفهم من زمان دخلوا ومبسوطة بجد فعلا علشان هما هيستفيدوا وهيعيشوا احلى 15 يوم فى حياتهم مع احسن مدربين واحلى صحاب عشت معاهم النهاردة اليوم وهما بينظموا الاسر افتكرت نفسى ساعتها وادارة الوقت اللى انا حقيقى استفدت منها كتير جدا بما ان التكرار بيعلم الشطار فالدرس حقيقة فادنى النهارده وكنت مبسوطة انى معاهم وحسيت بروح الفريق من جديد وطبعا بشكر أ/ أحمد عفيفى على مجهوده وأكيد بشكر د/ الطيب ومستر مكروم على المجهود اللى بيبذلوه صبح وليل ربنا يعينكم ويوفقكم ويقويكم ويجعلكم سبب فى تغيير حياة امبر عدد من الناس عايزة اقول للدفعة الجديدة شدوا حيلكم اللى جاى احلى واحلى وبكرة المسئوليه ربنا معاكم وان شاء الله كمان اكون معاكم احنا لعبناها فى نص ساعة منشوف بقى انتوا هتلعبوها فى اد ايه انا مرة جربتها فى المدرسه عندى فضلوا يلعبوه ااكتر من 7مرات وهما مش فاهمينها خالص الحصة خلصت بس عمرى ما جربت العبهالم تانى ربنا معاكم اسفة انا طولت جدا بس مستر مكروم قال اكتب كل اللى انت حاسه فانا كتبت كل اللى جوايا وجزاكم الله خيرا
salma nda
salma nda
عضو مثالي
عضو مثالي

بطاقة شخصية
خيارات:

مُساهمة من طرف checo الثلاثاء 20 يوليو 2010, 1:27 am

الاسم: اية شريف ابو زيد
الاسرة: التعاون
الرقم:192
السن 12سنة
الدرسة الصف الاول الاعدادى
انا النهاردة استمتعت فى الاستخاءوحسيت انى بحلم و صحيت لما مستر مكروم قال فتحوا عنيكواواستفد من لعبة دائرة النجاح ودائرة الفشل لما اكون عايزة حاجة لازم اصمم اعملها واستفد في محاضرة مسترمكروم تنظيم الوقت و تخطيطه

checo

مُساهمة من طرف Alaaactiv الثلاثاء 20 يوليو 2010, 3:19 am

السلام عليكم و رحمة اللة وبركاتة
الاسم:الاء
السن :15
الرقم:223
الفرقة:المستفبل
الدارسة الصف الاول الثانوى
انهاردة كان يوم رائع لعبنا و ابسطنا و راجعنا فرحنين
بدانها بالاسترخاء فالاول حست انى مغنوقة وبعدنا حاست براحة
وعملنا بعدها رياضة خفيفة لعبنا لعبة دائرة النجاح و الفشل كانت جميلة
وحضرنا محضرة عن ادارة الوقت و الاستفادة و كان يوم رائع

Alaaactiv

مُساهمة من طرف checo الثلاثاء 20 يوليو 2010, 4:43 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا إسراء ابو زيد
رقم208
من اسرة بكره احلى (ابنة)0
السن 17
طالبة فى الصف الثالث الثانوى الأزهرى
انا سعيدة جدا باليوم الأول الي أتغيرت في من قبل ما ابدئه لما رحت بدرى ودا غريب بالنسبالى إن ماكنش
حدث فى مثل هذا اليوم و وقفت طابور الى كنت اربت انسى شكله وفى دائرة النجاح و دائرة الفشل اتعلمنا انه مهما كانت القوة و الموارد قليلة ممكن نولد القوة من داخلنا و اتعلمت اكتر ان تشغيل عقلنا ممكن يوفر كتير فى الوقت و المجهود و دا مش فى دائرة النجاح و الفشل بس دا فى كل حاجة في حياتنا واكتر حاجة حبتها اننا اتعلمنا طرق استثمار الوقت اكيد مشممكن نعملهم كلهم مرة واحداة بس نحاول نعملهم لحد ما نوصل ل%100 من استثمارالوقت وانا سعيدة جدا باسرتى وكمان الفريق وشكرا جدا لمستر محمد مكروم و د محمد الطيب

checo

- مواضيع مماثلة